9029 500 0917
انواع کابینت آشپزخانه


بازدید : 2361 نفر

کابینت آشپزخانه(شیراز)

آیا نوع کابینت آشپزخانه ای که دارم انتخاب میکنم مناسبه؟ نمونه های شیک تصاویر و مدل های این کابینت رو چطور پیدا کنم؟ اصلاً قیمت این کابینت آشپزخانه چند در میاد؟ این‌ها سوالاتی هستند که پاسخ‌شون در این مطلب گذاشته شده.

چند نوع کابینت معروف در بازار وجود داره که در اینجا درباره مشخصات، عکس ها و قیمت هاشون هر کدوم جداگانه اطلاعات و سرنخ های عالی بدست میارید. مدل های دیگه ای از کابینت آشپزخانه مثل کابینت فلزی و کابینت پی وی سی هم وجود دارند.

انواع کابینت آشپزخانه چیست؟
انواع مدل کابینت آشپزخانه معمولاً بر اساس نوع متریالی که کابینت با آن ساخته می شود دسته بندی و نام گذاری می شوند. بر همین اساس قیمت های متریال های مختلف جهت ساخت کابینت و کمد دیواری متفاوت است. اما بطور کلی کابینت ها شامل دو قسمت میشن:

بدنه یا یونیت کابینت: این قسمت چارچوب کابینت و در حقیقت قسمتی از کابینت هست که در نمای بیرونی دیده نمیشه. در اکثر مواقع از ورق ام دی اف سفید معمولی برای ساخت یونیت استفاده میشه.
درب کابینت: نمای بیرونی کابینت هست که دیده میشه. وقتی به عنوان مثال میگیم کابینت هایگلاس است، منظورمون اینه که درب کابینت و قسمتهایی که در نمای بیرونی دیده میشن از ورق هایگلاس ساخته شدن.
پس در این مقاله میخوایم با انواع کابینت که در حقیقت دربهای کابینت محسوب میشن، آشنا بشیم.

انواع کابینت آشپزخانه که در این مقاله میبینین، به ترتیب قیمت عبارتند از:

کابینت ملامینه
کابینت ام دی اف
کابینتِ های گلاس
کابینت خانه برتر شیراز
کابینت انزو
کابینت روکش چوب
کابینت چوبی
1. کابینت ملامینه چیست؟
یکی از ارزان ترین انواع کابینت، کابینت ملامینه است. حالا ملامینه یعنی چی؟

ملامینه اصطلاحی است که در برخی مناطق کشور برای ورقی با مغزی نئوپان و روکش ملامینه به کار میره.

البته بکار بردن اصطلاح ملامینه برای این نوع ورق اشتباه است، چون ورق ام دی اف معمولی هم روکش ملامینه داره. اما در هر حال، در بازار وقتی میگن ورق ولامینه یا کمد ملامینه، منظورشون ورقی با مغزی نئوپان و روکش ملامینه است. بطور کلی، نئوپان از براده‌های درشت چوب، چسب و رزین ساخته میشه که تراکم کمتری نسبت به ام دی اف داره. و البته مقاومت خیلی کمتری هم نسبت به رطوبت داره.

کابینت ام دی اف

در گذشته، خیلی از نئوپان استفاده میشد. اما در حال حاضر با گسترش یافتن انواع ورق های ام دی اف، از نئوپان تنها در مکان‌هایی که خطر نفوذ رطوبت تقریباً صفر باشه استفاده میشه؛ مثل کمدها. برای آشنایی بیشتر با ملامینه میتونین روی لینک زیر کلیک کنید:

برای طراحی و اجرای کابینت در شیراز اینجا را کلیک کنید

مقایسه ورق MDF و ملامینه-آیا همیشه ام دی اف بهتر از نئوپان ملامینه است؟

قیمت کابینت ملامینه
قیمت این نوع کابینت آشپزخانه به صورت خیلی حدودی در هر متر طول بین 1,500,000 تا 2,100,000 تومان است. درسته که نسبت به سایر کابینت های آشپزخانه ارزونتره اما تفاوتش با کابینت ام دی اف از این نظر خیلی زیاد نیست. به هر حال این یکی از اقتصادی‌ترین کابینت‌هایی است که میشه ساخت، اما خب ریسک آسیب پذیری ش در برابر رطوبت بالاست.
راستی حواستون باشه، هیچ وقت قیمت کابینت آشپزخانه رو به صورت متری و حدودی برآورد نکنین، یا بهتره بگم بر این اساس تصمیم نگیرید. قیمت بر مبنایِ متر طول فقط و فقط یک قیمت تقریبی است و اصلاً نمیتونه ملاک تصمیم باشه و حتی میتونه گمراه‌تون کنه!! بهترین روش اینه که قیمت تمام شده رو بپرسین.

2. کابینت ام دی اف (MDF) چیست؟
ورق ام دی اف شبیه ملامینه است (ورقی با روکش ملامینه)، اما با مغزی ای متفاوت. مغزی این ورق ها بجای نئوپان از جنس متریالی به نام ام دی اف می باشد که فشردگی بیشتری دارد. پس در بازار منظور از ام دی اف، ورقی با مغزی MDF و روکش ملامینه است.

بطور کلی، حساسیت ورق ام دی اف در برابر آب نسبت به ملامینه کمتر است اما باز هم به رطوبت حساس است. به همین دلیل سلام ساختمان همیشه به کابینت سازهای خودش پیشنهاد میده تا برای یونیت کابینت در بخش سینک ظرفشویی (یا هر جایی که در معرض آب است)، از متریال پی وی سی (PVC) استفاده کنن، تا خیالمون از بابت آسیب پذیری ام دی اف در معرض آب راحت باشه.

حالا در ادامه بریم چند کابینت آشپزخانه از جنس ام دی اف رو با هم ببینیم. این تصاویر نمونه کارهای دکوراتورهای سلام ساختمان در شهرهای مختلف است.

این کابینت ام دی اف با طراحی و اجرای منحصر به فردی که داره توسط یکی از ده ها کابینت ساز سلام ساختمان در تهران اجرا شده:

مدل خاص کابینت ام دی اف
عکس بعدی هم یک نمونه دیگه کابینت MDF است که توسط دکوراتور سلام ساختمان اجرا شده. در نگاه اول بنظر میرسه این کابینت از جنس خانه برتر شیراز (در ادامه مقاله میگیم خانه برتر شیراز چیه) باشه!

اما در حقیقت از ام دی اف خام رنگ شده، ساخته شده است.

کابینت MDF
برای شفاف تر شدن موضوع، به تصویر زیر که همین کابینت آشپزخانه رو از زاویه ای دیگه نشون میده، نگاه کنید:

همونطور که مشخصه، منبت کاری های ستونها، و طرح های ریزه کاری کابینت، خیلی با کیفیت و و دارای گوشه های تیز هستن و جزئیات شون خیلی واضحه، پس این کابینت ام دی اف رنگ شده است نه خانه برتر شیراز!

مدل کابینت MDF
کابینت آشپزخانه زیر هم که ترکیب ام دی اف ساده با ام دی اف فوق برجسته است، توسط یکی دیگه از کابینت سازهای سلام ساختمان در تهران اجرا شده. برای صفحه این کابینت، از سنگ مصنوعی کوارتز استفاده شده.

کابینت آشپزخانه ام دی اف
سلام ساختمان بزرگترین مرجع اینترنتی قیمت دهی و معرفی کابینت ساز و سایر خدمات ساختمانی در سرتاسر ایران هست که علاوه بر نظارت مداوم بر کیفیت کار کابینت سازها و مجریان، قیمت کار اونها رو تضمین میکنه. یعنی اگه یکی از مجریان سلام ساختمان قیمتی بیش از مقدار کارشناسی برای شما کار اجرا کرد، سلام ساختمان بصورت مستقیم مازاد هزینه رو به شما برمیگردونه.

کابینت ام دی اف فوق برجسته
کابینت آشپزخانه زیر که توسط یکی دیگه از کابینت سازهای ما اجرا شده، کابینت ام دی اف رنگ شده با پلی اورتان است. همونطور که می‌بینید کار بسیار مدرن و خاص و االبته با کیفیت است. پس افرادی که طرفدار رنگ های خاص و دکوراسیون های رنگی در منزل شون هستن هم میتونن از این مدل ها ایده بگیرن و کابینت خودشون رو با ام دی اف هم اجرا کنن.

کابینت ام دی اف رنگ شده
قیمت روز و اجرای حرفه ای انواع کابینت
درخواست قیمت
کابینت زیر رو هم دکوراتور ما در تهران اجرا کرده. همونطور که می‌بینین ضلع مقابل کابینت که از جنس ام دی اف هم هست، بنظر میرسه که یک ورق کامل و یا تنه ی یک درخت تنومد است. اما این کابینت از جنس MDF است و فقط با روش بوک مچ برش خورده.

کابینت ام دی اف بوک مچ
گالری کابینت ام دی اف MDF

قیمت کابینت ام دی اف
کابینت ام دی اف رو میشه یکی از اقتصادی ترین انواع کابینت آشپزخانه برشمرد. قیمت متوسط رو به پایینی داره و در ایران وقتی با ورق های ام دی اف ایرانی ساخته بشه این روزها حدود2,500,000 تا 3,000,000 تومان به ازای هر متر طول محاسبه میشه؛ اگر با ورق خارجی باشه تقریباً 2,800,000 تا 3,700,000 تومان میشه.

به این نکته که بارها گفتیم توجه کنین که شما (و حتی ما ) نمیتونین با این قیمت های حدودی بفهمید واقعاً قیمت نهایی کابینت‌تون چند میشه. حتی ممکنه در مورد حدود قیمت هم به اشتباه بیافتید. لازمه که از چند کابینت ساز با تجربه استعلام قیمت نهایی و دقیق (و نه استعلام قیمت بر اساس متر طول و امثال اینها) داشته باشید. اینطوری میتونین تصمیم بگیرین چه نوع کابینتی و توسط چه کسی اجرا کنین تا یک آشپزخانه ایده آل و اقتصادی رو خلق کنید.

3. کابینت های گلاس (High Gloss) چیست؟
همونطور که در بالا گفتیم، یونیت های (چهارچوب/اسکلت) این نوع کابینت معمولاً ام دی اف سفید است. اما بخش های قابل رویت آن و درب ها از جنس ورق «های گلاس» ساخته میشه. مغزی این نوع ورق‌ها از ام دی اف خام و روکش‌ اون‌ها از متریال براقی مثل پلکسی گلاس ساخته میشه.

کابینت های گلاس از نظر ظاهری بسیار براق تر و دارای تنوع طرح زیاد و زیباتر از ام دی اف می باشد. عموماً قیمت های گلاس بیشتر از ام دی اف می باشد.

به تصویر زیر یک کابینت هایگلاس سفید طوسی رو نشون میده که توسط کابینت ساز سلام ساختمان اجرا شده. همونطور که میدونین هایگلاس ظاهری براق داره و همین موضوع باعث میشه در فضاهای کوچک مناسب باشه و باعث بشه فضا بزرگتر بنظر برسه.

عکس زیر کابینت آشپزخانه هایگلاس سفید که با ام دی اف ترکیب شده رو نشون میده. ترکیب هایگلاس سفید با ام دی اف طرح چوب یکی از پرطرفدارترین مدل های کابینت آشپزخانه است.

در این آشپزخانه هم دکوراتور سلام ساختمان به زیبایی هر چه تمام تر از این ترکیب استفاده کرده. البته باید توجه داشت که همیشه نظر و سلیقه مشتری در اولویت است و هنر دکوراتور به اینه که کاری رو اجرا کنه که بیشترین شباهت رو با ایده‌ای که در ذهن مشتری هست داشته باشه.

کابینت هایگلاس با ام دی اف
مدل کابینت زیر هم ترکیبی از های گلاس سفید با ام دی اف طرح چوب است که توسط نجار سلام ساختمان در اصفهان اجرا شده.

کابینت های گلاس سفید
کابینت هایگلاس با وجود زیبایی ظاهری که داره معایبی هم داره که در زمان انتخاب این کابینت باید نسبت بهشون آشنایی داشته باشین تا بتونین آگاهانه تصمیم بگیرین. یکی از این معایب لکه پذیری و خش پذیریِ زیاد هایگلاس است.

البته انواع جدیدتری از هایگلاس در بازار اومده که نسبت به هایگلاس وضعیت بهتری در زمینه خش پذیری دارن.

مدل کابینت های گلاس
این نسل جدید متریال هایگلاس، لمی گلاس و پلی گلاس هستن که خش پذیری شون نسبت به هایگلاس کمتر شده.

کابینت ساز و نجار مطمئن رو رایگان معرفی میکنیم
درخواست کابینت ساز
برای آشنایی بیشتر با این دو متریال، میتونین مقالات زیر رو بخونین:

کابینت پلی گلاس
کابینت لمی گلاس
کابینت های گلاس مشکی
اگه دوست دارین مدل های بیشتری از کابینت هایگلاس رو مشاهده کنید، یه سَری به گالری سلام ساختمان بزنید:

گالری کابینت های گلاس

قیمت کابینت هایگلاس
درسته که کابینت آشپزخانه های گلاس نسبت به کابینت ام دی اف حدود 40 درصد گرونتره اما هنوز هم قیمتش خیلی زیاد محسوب نمیشه و البته این موضوع کاملاً بستگی به برنامه‌ریزی مالی هر کسی داره.

قیمت این کابینت آشپزخانه به ازای هر متر طول حدود 3,300,000 تا 4,200,000 تومان است. برای اینکه قیمت کابینت آشپزخانه های گلاس ایرانی و خارجی رو بدونین و نکات خیلی مهم قیمت گذاری کابینت رو متوجه بشین تا به اشتباه نیافتید، مطلب زیر رو ببینین:

4. کابینت خانه برتر شیراز (وکیوم) چیست؟

و اما کابینت آشپزخانه خانه برتر شیراز که بهش کابینت وکیوم هم میگن، این دیگه چیه؟!


خب راستش داستان این مدل کابینت آشپزخانه و نحوه ساختش و مزایا و معایبی که داره هر کدوم خیلی مفصله! در اینجا خیلی خلاصه و گذرا پیش میریم. مطالب تکمیلی رو در لینک‌های کابینت خانه برتر شیراز و معایب کابینت خانه برتر شیراز ملاحظه کنین. همینقدر بگیم که این نوع کابینت یکی از پیچیده‌ترین مراحل ساخت رو بین کابینت های آشپزخانه طی میکنه و البته زیبایی شاخصی هم در پایان کار به آشپزخانه و محیط میبخشه.

یونیت های (چهارچوب/اسکلت) کابینت خانه برتر شیراز نیز عموماً از ام دی اف سفید ساخته می شود. اما بخش های قابل رویت و درب های کابینت از ورق هایی با مغزی ام دی اف که اقدامات خاصی روشون اعمال شده، ساخته میشن.

روش ساخت ورق خانه برتر شیراز به این شکله که، ام دی اف خام رو توسط دستگاه سی ان سی (CNC) حکاکی کرده سپس تحت مکش و خلاء، روکش طرح داری از جنس PVC روی ام دی اف خامِ حکاکی شده چسبانده می شود (البته تنها در یک سمت ورق این کارهای انجام میشه و سمت دیگر یک لایه از جنس پی وی سی سفید است که از ابتدا پشت ام دی اف خام توسط کارخانه چسبانده شده است). این پروسه، اجرای طرح های زیبا و پرکار مانند طرح های کلاسیک را مقدور ساخته است. طبیعتاً قیمت وکیوم بیش از مدل های قبلی است.

کابینت شیراز
همونطور که گفتیم، چون روکش پی وی سی بعد از انجام برشکاری ها روی ورقت خانه برتر شیراز چسبانده میشه، پس گوشه‌ی طرح های موجود در خانه برتر شیراز منحنی شکل هستن و تیزی ندارن. همین نکته روشی برای تشخصی کابینت خانه برتر شیراز از کابینت چوبی یا ام دی افِ سی ان سی شده است.