9029 500 0917
جزیره آشپزخانه چیست؟


بازدید : 2053 نفر

 

آشپزخانه‎ جزیره ای چیست؟

بارزترین و متمایزترین ویژگی‎ آشپزخانه جزیره‎ای نسبت به سایر طراحی‏‌های آشپزخانه به چیدمان کابینت‎های آن برمی‎گردد. در این مدل   طراحی کابینت‏‎ها به صورت ردیفی در مرکز آشپزخانه قرار می‎گیرند که به آن جزیره یا کانتر گفته می‏‎شود. در واقع این کانتر، بخش اصلی آشپزخانه می‏‎باشد که بار بسیاری از فعالیت‏های رایج در آشپزخانه را به تنهایی به دوش می‏‎کشد.

کانتر یا جزیره یا همان کابینت وسط آشپزخانه کاربردهای بسیار بالایی دارد و می‎تواند به بسیاری از نیازهای شما به طور همزمان پاسخ دهد. شما می‎توانید با نصب تجهیزات آشپزخانه در آن که معمولا سینک ظرفشویی و اجاق گاز می‎باشند، عمل پخت‎وپز و آشپزی را روی آن انجام دهید. همینطور کانتر می‎تواند به عنوان میز ناهارخوری نیز بکار برده شود و خانواده‎تان را دور هم جمع کند. این کابینت با کاربردهای چندمنظوره خود استفاده‎ی بهینه‎ای از فضا داشته و می‎تواند به عنوان قلب تپنده خانه‎تان عمل نماید. کانترها با طراحی‎های جالب و متفاوت خود می‎توانند فضای شیک و مدرنی را در خانه‎تان ایجاد کرده و دکوراسیون منحصربفرد و بی‎نظیری بسازند.

 

شکل گیری آشپزخانه جزیره
در گذشته آشپزخانه‌ها مانند هر فضای داخلی دیگری با دیوارها پوشیده شده بود. با گسترش روند شهرنشینی و کوچک شدن آپارتمان‌ها آشپزخانه‌ها با فضای نشیمن مخلوط شد و اینگونه شد که آشپزخانه‌های اوپن پدید آمدند، پس از مدتی از روی مد بودن آشپزخانه‌های اپن، ادغام اتاق نشیمن یا غذاخوری با آشپزخانه بیشتر شد و آشپزخانه‌های جزیره‌ای به وجود آمدند. اشتراک فضاها تا جایی پیشرفت که امروزه میز صبحانه خوری با میز کار آشپزخانه یکی شده‌اند و با نام جزیره خوانده می‌شوند.

انواع جزیره آشپزخانه چیست؟
جزیره‌ آشپزخانه‌ انواع مختلفی دارد و با امکان و شکلی که دارند تقسیم بندی می‌شود. البته سبک دکوراسیون داخلی نیز بر این تقسیم بندی تأثیر دارد. به طور مثال آشپزخانه‌های کلاسیک معمولاً جزیره‌های مستطیل با زوایای مشخص و آشپزخانه‌های مدرن دارای جزیره‌های منحنی بدون زاویه‌ دارند. در ادامه مروری بر انواع جزیره آشپزخانه داریم.

جزیره آشپزخانه مبله
جزیره آشپزخانه معمولاً محلی برای کار است و یک پیشخوان ثابت است که در بین مثلث کار (اجاق گاز، ظرفشویی و یخچال) قرار می‌گیرد. گاهی جزیره خود جزئی از مثلث کاری می‌شود. در جزیره‌های آشپزخانه مبله معمولاً اجاق گاز، سینک ظرفشویی، فر، ماشین ظرفشویی و یخچال دارند و چیزی بیشتر از میز کار به حساب می‌آیند. حال با فاصله‌ای ممکن است جایگاهی برای سرو غذا و چیدن صندلی نیز فراهم شود یا نشود که به سلیقه کارفرما بستگی دارد.


جزیره آشپزخانه ال شکل

جزیره آشپزخانه ال شکل مختص آشپزخانه‌های بزرگ است. معمولاً یک سوی ال به ظرفشویی یا اجاق گاز و سر دیگر آن به میز غذاخوری با صندلی‌های پایه بلند که به اصلاح بار خوانده می‌شود، اختصاص دارد. در این گونه جزیره‌های آشپزخانه سعی می‌شود سطح میز سرو کمی بلندتر از سطح میز کار باشد و یا اگر هم ‌سطح هستند فاصله آن‌ها از هم زیاد است.
 

جزیره ال شکل

جزیره آشپزخانه مستطیل

اولین و کاربردی‌ترین جزیره آشپزخانه، جزیره‌های مستطیل هستند. معمولاً در آشپزخانه‌های بزرگ یا کوچک با گذاشتن یک میز در میان دو ردیف کابینت در دو طرف آشپزخانه، جزیره قرا می‌گیرد که در آن سینک ظرفشویی یا اجاق گاز قرار دارد. در جزیره‌های مستطیل با عرض زیاد معمولاً در یک طرف طول اجاق گاز و سینک ظرفشویی قرار می‌گیرد و در طول دیگر میز سرو قرار داده می‌شود. حالا در جزیره‌های با عرض کم، دو طرف عرض مستطیل میز سرو و در یک طرف طول مستطیل اجاق گاز یا ظرفشویی قرار می‌گیرد.

جزیره اشپزخانه مستطیل


جزیره آشپزخانه گرد

در خانه‌های با دکوراسیون داخلی مدرن استفاده از سطوح منحنی زیاد است که معمولاً به صورت هماهنگ با اجزا مختلف خانه استفاده می‌شود. در آشپزخانه‌های با دکوراسیون داخلی مدرن جزیره‌های گرد یا منحنی رایج هستند. در این گونه جزیره‌ها معمولاً سینک ظرفشویی در جزیره قرار می‌گیرند و اجاق گاز در بخشی از کابینت‌های متصل به دیوار جاگذاری می‌شود. در این جزیره‌ها از سینک‌های گرد تک لگنه بیشتر استفاده می‌شود تا هماهنگی بین شکل منحنی جزیره و سینک برقرار شود.
 

جزیره اشپزخانه گرد

جزیره آشپزخانه همراه با میز

همانطور که در بخش‌های بالا نیز به آن‌ها اشاره شد، در جزیره آشپزخانه میز سرو نیز قرار می‌گیرد. این جزء از جزیره به سلیقه و درخواست کارفرما اجرا می‌شود و ممکن است مناسب صندلی‌های پایه بلند یا کوتاه ساخته شود و یا اصلاً تعبیه نشود. نکته‌ای که در این باره باید رعایت شود این است که اگر قصد ایجاد یک بخش سرو برای جزیره آشپزخانه دارید، حتماً بخشی برای قرار گرفتن پا در هنگام نشستن روی صندلی در نظر بگیرید و پهنای این بخش از جزیره را قدری در نظر بگیرید که خوردن و نوشیدن در آن سخت و با مشکلات همراه نباشد.

جزیره اشپزخانه با میز