9029 500 0917
چیدمان اتاق خواب کوچک


بازدید : 1677 نفر

 

چیدمان اتاق خواب کوچک

اتاق خواب مکانی برای استراحت جسم و روح است بنابراین آنچه در دکوراسیون اتاق خواب اهمیت دارد ایجاد یک فضای آرامبخش است. در طراحی دکور اتاق خواب داشتن فضای کافی از لحاظ متراژ به ما کمک می کند اما اگر اتاق خواب شما کوچک است نگران نباشید زیرا شما می توانید با چیدمان مناسب برای فضاهای کوچک و نقلی بهترین دکوراسیون را برای اتاق خواب خود انتخاب کنید و اتاق دنج خود را تبدیل به استراحتگاهی رویایی کنید. 

 

چیدمان اتاق کوچک

۱. رنگ مناسب در چیدمان اتاق خواب انتخاب کنید

اولین قدمی که باید برای چیدمان مدرن اتاق خواب به آن توجه کنید، انتخاب رنگ مناسب اتاق خواب است. تفاوتی ندارد که شما می‌خواهید چیدمان اتاق خواب عروس یا نوجوان را طراحی می‌کنید، چرا که رنگ اتاق خواب نباید باعث سلب آرامش درونتان شود.
توصیه می‌کنیم به جای انتخاب رنگ‌های تیره یا پررنگ، حتماً از رنگ‌های ملایم و کم‌رنگ بهره‌مند شوید. هرچه رنگ‌ها ملایم‌تر باشد، به افزایش آرامش خود کمک می‌کنید. رنگ‌های تیره ممکن است در رفتار و حتی بدخوابی ما نیز تأثیر بگذارند.
رنگ‌هایی همچون آبی کم‌رنگ، بنفش یاسی، هلویی، سبز پاستلی و… می‌توانند ایده‌های مناسبی برای اتاق خواب باشند. توصیه می‌کنیم اگر به رنگ‌هایی همچون نارنجی علاقه دارید، حتماً سراغ کم‌رنگ‌ترین طیف رنگی نارنجی برای اتاق خواب بروید تا آرامش بیشتری دریافت کنید.

چیدمان اتاق کوچک عروس

۲. به دکور سقف اتاق خواب توجه نمایید

سقف پنجمین دیوار اتاق خواب است! بسیاری از افراد به تمیزی و طراحی سقف توجه چندانی ندارند، در صورتی که سقف در چیدمان اتاق خواب نوجوان و هر نوع اتاق خواب دیگر اهمیت بسیاری دارد، زیرا هنگامی که روی تخت می‌خوابید، سقف در دیدرس شما قرار می‌گیرد.
توصیه می‌کنیم رنگ سقف را سفید و پر از تَرَک و گچ رها نکنید. خانه‌های قدیمی را به یاد می‌آورید؟ حتی سقف خانه‌ها نیز گچ‌بری زیبایی به همراه داشت. اگر می‌خواهید چیدمان اتاق خواب مدرن را تجربه کنید، رنگ سقف را می‌توانید یک یا دو درجه کم‌رنگ‌تر از رنگ دیوارها انتخاب کنید.
علاوه بر رنگ سقف، برای انتخاب لوستر یا هر آویز دیگری دقت بیشتری کنید. حتی انتخاب لوستر و تزئین سقف نیز به افزایش آرامش اتاق کمک می‌کند. اگر سقف اتاق خواب ترک دارد، حتماً برای تعمیر آن اقدامات لازم را انجام دهید، چرا که به صورت غیرمستقیم در ذهن تأثیر می‌گذارد.

 

3. ایجاد تقارن کنید

می‌توانید تختخواب‌ را در میانه‌ی عرض اتاق زیر پنجره بگذارید. همچنین پاتختی‌ها را در دو سو با اندکی فاصله از دیوار جا دهید. ضمنا می‌توانید در قسمت دیوار روبه‌روی پنجره یک کمد لباسِ باز قرار دهید. کمد لباس باز چون در ندارد، برای قراردادن اسباب در قسمت دیوار کناری مشکلی نخواهید داشت. بنابراین اگر دوست داشتید، می‌توانید یک دراور جمع‌وجور هم همان‌جا قرار دهید.

در اتاق خواب‌هایی که چیدمان متقارن دارند، به‌راحتی می‌توان در دو سوی تختخواب حرکت کرد. این راحتی به‌ویژه هنگام عوض‌کردن روتشکی و مرتب‌کردن روتختی خیلی به‌چشم خواهد آمد. جالب‌تر اینکه اتاق خواب‌های دارای چیدمان متقارن حتی اگر کوچک باشند، به‌خاطر تقارن چیدمان کمی جادارتر به‌نظر می‌رسند.

برای اینکه تختخواب و پاتختی‌ها در یک ردیف کنار هم جا بگیرند، بهتر است از پاتختی‌های خیلی پهن استفاده نکنید. درست است که پاتختی‌های پهن جادارترند؛ اما پاتختی‌های باریک و بلند هم می‌توانند به‌اندازه‌ی کافی جادار باشند و درعین‌حال فضای کمتری اشغال کنند.

چیدمان اتاق خواب کوچک

4. یکی از پاتختی‌ها را حذف کنید

در طراحی چیدمان اتاق خواب کوچک بالا، می‌بینید که تختخواب از هر دو سو دارای فضای آزاد است؛ ولی به‌اندازه‌ی طراحی قبلی متقارن نیست. اگر یکی از پاتختی‌ها را حذف کنید، بهتر است پاتختی و دراوری که در دو سوی تختخواب قرار می‌دهید، از نظر شکل با هم جور باشند تا حس تقارن بیشتری ایجاد شود. با چنین چیدمانی، در قسمت کمد لباس نیز برای بازکردن درِ کمد فضای کافی در اختیار خواهید داشت.

5. حذف هر دو پاتختی

گاهی دیوارِ سمتی که می‌خواهید برای قراردادن تختخواب استفاده کنید، آن‌قدر کوچک است که فقط خود تخت جا می‌گیرد. در این صورت، دیگر فضایی برای پاتختی‌ها باقی نمی‌ماند. در چنین حالتی می‌توانید برای جبران نبود پاتختی، یک طاقچه در بالای سر تخت کار بگذارید. اگر زیر این طاقچه لامپ هم داشته باشد که دیگر عالی است. دراور و کمد لباس را هم می‌توانید در گوشه‌های اتاق جا دهید.

 

6. اتاق لباس بزرگ با اتاق خواب کوچک

گاهی اوقات اتاق خواب‌هایی که اتاق لباس هم دارند، اتاق لباس‌شان بزرگ اما فضای داخلی خود اتاق کوچک است. اگر اتاق خواب شما هم چنین حالتی دارد، می‌توانید تختخواب را در گوشه‌ی زیر پنجره قرار دهید. در این حالت، از لبه‌ی زیر پنجره به‌عنوان پاتختی استفاده کنید. به‌این‌ترتیب، احتمالا فضای کافی برای جادادن دراور، باز خواهد شد. بهره‌گیری از لامپ دیوارکوب در کنار تخت هم ایده‌ی جالبی در نبود پاتختی است.

 

7. فشرده اما جادار

شاید در برخی طراحی‌های چیدمان دیده باشید که در قسمت بالای سر تخت، آویز ریلی لباس تعبیه می‌کنند. اما کمتر کسی هست که دلش بخواهد با کلی لباس بالای سرش بخوابد! اگر اتاق خواب‌تان آن‌قدر کوچک است که برای آویختن لباس‌ها دچار مشکل هستید، می‌توانید مطابق طرح پیشنهادی بالا عمل کنید.

چنان‌که می‌بینید، خود تختخواب به‌تنهایی سه طرف دیوار را اشغال کرده است. اما می‌توانید در سمت دیوارِ باقی‌مانده علاوه‌ بر دراور، آویز لباس هم داشته باشید. حتما می‌پرسید چطوری؟ آویز لباس را در ارتفاع بالاتر نصب کنید؛ طوری که لباس‌ها بالای دراور آویزان شوند. تنها مشکلش این است که با این کار دیگر نمی‌توانید از صفحه‌ی روی دراور استفاده کنید. اما وقتی فضا خیلی کوچک باشد، گاهی چاره‌ای جز این نیست!